feedburner
Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

feedburner count

Hidupnya Hindu, Matinya pun Hindu

Labels:


Telah menjadi adat orang Melayu bahawa setelah ibu melahirkan anak, urinya akan ditanam. Sekadar menanam uri sahaja setelah dibersihkannya daripada darah kemudian ditanam dengan tujuan tidak mahu ianya dibuang begitu sahaja,tanpa niat-niat yang lain, tidaklah menjadi kesalahan.

Tetapi apabila uri itu diletakkan di dalam suatu tempat dan kemudian diletakkan asam atau garam kemudian ditanam dan kemudian diletakkan lampu disebelah tempat yang ditanam itu, maka itu menyerupai adat agama Hindu.Orang Melayu meletakkan asam dan garam kalau anak perempuan supaya pandai memasakdan meletakkan paku kalau anak lelaki supaya pandai menukang. Tetapi itu zaman dahulu. Zaman sekarang di mana kemahiran anak perempuan bukan lagi
pada masak memasak, tetapi dalam bidang pelajaran, maka apakah kena ditanam uri itu dengan buku-buku sekolah? Dan kalau anak lelaki pula, apakah perlu ditanam komputer bersama uri tersebut? Inilah adat Melayu yang tidak ada logik dan tidak ada gunanya.

Apabila anak itu mencapai usia 7 hari, terutama pada waktu dahulu, anak itu akan diletakkan di satu dulang yang berisi beras atau kunyit. Ini juga menyerupai Hindu. Bila anak itu dewasa pula, orang Melayu sekarang suka menonton rancanganHindustan yang kebanyakannya juga beragama Hindu.


Apabila anak itu berkahwin, diadakan persandingan dengan bertepung tawar dan melontar beras dan sebagainya. Mengapa beras padahal minyak wangi banyak dijual di kedai? Kerana orang Hindu mempercayai semangat yang ada pada padi. Dikir barat itu menyerupai gerak laku orang Hindu dalam memuja
semangat padi. Mereka yang belum berumahtangga dan akan berumahtangga hendaklah fikirkan hal ini baik-baik dan ibu bapa hendaklah menasihatkan anak-anak mereka supaya jangan melakukan upacara yang bertentangan dengan Islam di hari perkahwinan. Kalau kita sudah bersanding dengan upacara ala
Hindu, esok lusa kita jadi ustaz atau ustazah atau pendakwah dan hendak bersyarah atau menasihatkan orang lain mengenai hal ini, orang lain sudah tidak mahu dengar cakap kita sebab kita sudah menunjukkan contoh yang salah.


Begitu juga tepak sirih yang biasa digunakan oleh orang Melayu di majlis akad nikah, adalah juga daripada adat orang-orang Hindu. Berbincanglah dengan bakal pasangan anda dan juga keluarga bakal pasangan anda dan nyatakan kepada mereka bahawa anda tidak mahu majlis perkahwinan yang
bercorak Hindu itu. Sebab kalau kita tidak berdakwah, anak-anak kita nanti semuanya akan ikut dan kita akan menanggung dosanya kerana kita telah mewariskan adat agama syirik!


Apabila orang Melayu meninggal, bila sudah ditanam, akan ditabur bunga di atas kubur tersebut. Ini juga adat agama Hindu. Kalau kita perhatikan, orang Hindu yang mati sebelum dibakar, akan diletakkan bunga ke atas mayatnya. Hari ini orang Melayu bukan sahaja menabur bunga di atas kubur,bahkan mayat itu sudah ditabur bunga di rumah lagi sebelum dibawa ke tanah perkuburan.


Sebab itulah ada pepatah Melayu yang berbunyi: "Biar mati anak, jangan mati adat". Saya rasa pepatah ini berasal daripada orang Hindu juga kerana mereka sangat kuat berpegang kepada adat.Yang betulnya: "Biar yang lain terkorban, Islam jangan digadai." Olehkerana itulah sebahagian besar ibu bapa hari ini, terutamanya yang tua-tua,bermati-matian menegakkan adat, walaupun bercanggah dengan Islam, seperti bersanding di atas pelamin dengan upacara yang bukan-bukan.


Kalau sepanjang hidup kita ini kita ikut orang Hindu, bagaimanakah kita boleh mati dalam keadaan Islam? Sedangkan Allah telah berfirman yang bermaksud:

"Wahai orang-orang yang beriman, bertaqwalah kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa, dan janganlah kamu mati kecuali sebagai orang-orang Islam."


Untuk mati dalam keadaan Islam, hidup kita mestilah dengan cara Islam, daripada hari lahir kita sehinggalah hari kita dikuburkan di bumi.


Orang Cina dan India kebanyakannya tinggal sekampung dengan orang-orang Melayu.Jadi sudah tentu banyak adat-adat yang mempengaruhi orang Melayu. Namun sebagai orang Islam, kita kena bersihkan amalan kita daripada sebarang penyerupaan dengan amalan agama lain. Sabda Nabi Muhammad s.a.w.:

"Siapa yang menyerupai sesuatu kaum, maka dia daripada kaum itu."

Dalam riwayat yang lain:

"..........dan akan dibangkitkan bersama-sama mereka (kaum yang diserupainya)."

Agama Islam telah disempurnakan oleh Allah tanpa perlu ditokok tambah atau dibuang atau diubah.




8 comments:
gravatar
Anonymous said...
February 28, 2009 at 5:47 PM  

kalau kau bersanding waktu kahwin nantiii....
aku ketawa kuat2

gravatar
Anonymous said...
February 28, 2009 at 5:51 PM  

husam dowh patut jadi PM-razaleigh

gravatar
syahirisme said...
February 28, 2009 at 6:22 PM  

bersanding? xde nye. nikah je sudeh..

gravatar
syahirisme said...
February 28, 2009 at 6:22 PM  

Husam jd PM? crite la cket reason. haha

gravatar
Anonymous said...
February 28, 2009 at 8:01 PM  

umm mana ada sebar kan adat syirik?
coz we dont believe in it arent we?
you cant say that every melayu that does that is perbuatan syirik.
syirik by definition is mendua kan tuhan. as in percaya ade kuasa lagi kuat dari allah. but orang2 yg buat ni buat je tak percaya ape ape pon. and im sure your parents pon bersanding tul tak? if not your parents your family members then. so you cant be a stereotype. like... ahah malays... :) thanks

gravatar
syahirisme said...
February 28, 2009 at 8:08 PM  

=) I dont think i wrote "sebarkan adat syirik"
I actually said "...mewariskan adat agama syirik". That's mean org hindu mensyirikkn tuhan coz diorg ade byk tuhan. dan sesiapa yg menduakn Allah,dia telah syirik. so, we have to avoid of what they do.

gravatar
+akufobia+ said...
February 28, 2009 at 8:14 PM  

hu.kalau da terbuat macam mana?

gravatar
syahirisme said...
February 28, 2009 at 8:32 PM  

Act, everyt wrong thing you had done, just ask forgiveness from him. we are only human, who always do things wrongly. so, after this, try to avoid any "adat" or budaya yang terang2 mensyirikkn Allah.

Post a Comment